Pages

Tuesday, November 29, 2011

Perang Mata Wang Tercetus Tahun 2012?

Tindakan banyak negara menurunkan sendiri nilai mata wang tanpa mengikut permintaan pasaran dijangka menyebabkan berlakunya perang mata wang - Reuters

NEW YORK 2 Nov. - Perang mata wang dunia dijangka tercetus tahun depan berikutan lebih banyak negara menurunkan sendiri nilai mata wang mereka tanpa mengikut permintaan pasaran, kata satu kaji selidik di sini. Jangkaan itu dibuat oleh 64 peratus para eksekutif tukaran mata wang asing yang menjalani kaji selidik di Persidangan Bloomberg FX di sini.

Keputusan kaji selidik yang melibatkan lebih 270 pegawai bank, pengurus portfolio, pedagang dan pegawai kewangan di firma-firma utama itu membincangkan aliran pasaran mata wang asing dan juga tinjauan masa hadapan ekonomi untuk beberapa tahun akan datang.

“Sidang Kemuncak FX11 Bloomberg cuba menangani isu-isu penting yang boleh membentuk pasaran mata wang dalam tempoh enam hingga 12 bulan akan datang.
''Ia akan membolehkan kami memahami bagaimana pasaran semasa boleh memberi maklum balas kepada keputusan dasar monetari semasa,” kata Ketua Tukaran Asing dan Ekonomi,Bloomberg, Tod Van Name didalam satu kenyataan di sini.

Keputusan kaji selidik itu yang diumumkan hari ini menunjukkan negara-negara anggota Kesatuan Eropah (EU) akan menggugurkan Euro sebagai mata wang mereka.
Sebanyak 42 peratus peserta menjangkakan jumlah negara yang menggunakan Euro sebagai mata wang akan merosot dalam tempoh lima tahun akan datang. Ketika ini sebanyak 17 negara di bawah EU menggunakan Euro sebagai mata wang mereka.

Sebanyak 75 peratus peserta pula menjangkakan Yuan akan meningkat sehingga 10 peratus berbanding dolar Amerika tahun depan manakala 58 peratus responden pula percaya bahawa mata wang negara-negara berkembang maju akan mengatasi dolar pada 2012.

Utusan Online
3 November 2011

Klik DI SINI untuk lihat artikel asal di Utusan Online.